Nieuwe vrienden - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Pieter Ignatius - WaarBenJij.nu Nieuwe vrienden - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Pieter Ignatius - WaarBenJij.nu

Nieuwe vrienden

Door: pieterignatius

Blijf op de hoogte en volg Pieter

29 Augustus 2011 | Sri Lanka, Colombo

In de afgelopen twee weken heb ik er een hoop nieuwe vrienden bij gekregen. Tijdens mijn eerste week in Colombo heb ik veel bezoekjes gebracht aan een weeshuis voor Down syndroom / gehandicapte jongens. De activiteiten bestonden vooral uit cricket spleen, het huis versieren met zelfgemaakte slingers en ballonnen, bellen blazen, gym oefeningen, paaltjes voetbal. Zeer dankbaar werk. We hebben de week op zondag afgesloten met een grandioos feest. Voor alle jongens hadden we een nieuwe outfit gekocht (shirt, short en slippers). Er was live-muziek, een DJ en er was taart, lekkere sandwiches en falluda. Voor iedereen was een goodyback met vernaperingen en een persoonlijk kado. De beentjes gingen van de vloer bij de DJ en de stoelendans. Dit alles was mogelijk dankzij de geweldige hulp van vrijwilligers (vooral Rosiee). Het een prachtige happening. De jongens hebben genoten.

In de eerste week hebben we nog een schildpadden project bezocht. Een van de vrijwilligers, uit Rusland, was jarig, dus hebben we taart, slingers en ballonnen gereregeld en een felicitatie in het Russich kon niet ontbreken.

Aflopen dinsdag heb ik samen met Minoli een treintrip gemaakt. Niet zoals bedoeld de trip door de bergen en theevelden naar Badulla (wederom overbooked ivm vakantie), maar een trip naar Batticola aan de Oostkust. ‘s Morgens om 4:15 opgestaan om de trein van 6:10 te halen. Een mooie ervaring deze treinreis. We hadden de beste plekken in de Observation wagon (een groot panorama raam met uitzicht op het spoor). Halverwege werd uitzicht wreed verstoord, omdat ere en locomotief voor werd geplaatst.
Onderweg zie je een afwisselend landschap. Tijdens de reis komen er mensen in de trein die van alles en nog te koop aanbieden. Door de ventilatoren is het nog enigszins uit te houden. Al met al is het toch een lane zit. Om 15:30 komen we aan Batticola. We worden daar opgewacht door een pastor, een bekende van Minoli. Hij heeft de overnachting geregeld. Aangekomen bij het hotel blijkt het naast een bouwput te liggen. Er wordt hier gebouwd aan een nieuwe brug, De kamers zijn schoon, betegeld tot 1,75 meter.
Het is er erg rumoerig, dus besluiten we de volgende morgen een ander hotel te zoeken. We komen uiteindelijk uit bij Hotel Bridge View. De naam is enigszins misleidend, omdat er nergens de Kaladari bridge te bekennen is. De kamers zijn prima. Met AC. Het eten is goed, alleen de snelheid van bedizening laat te wensen over (45 min.) ‘s Avonds dineren we met twee pastoors. Mijn ego wordt weer eens gestreeld als ik 26 wordt geschat. De volgende morgen vroeg uit de veren, omdat we de sunrise from sea gaan bewonderen. Een prachtig schouwspel. Vissersboten trekken erop uit voor een vangst.
Een duik in de zee is verkwikkend. Mijn spijsvertering is enigszins van slag geraakt. Met de nodige pillen tracht ik dit binnen de perken te houden. ‘s Middags maken we rondrit door Batticola en bezoeken de vuurtoren, het oude centrum, the Dutch fort en een standbeeld van Ghandi. In de namiddag zijn we uitgenodigd door de pastor voor een kopje thee. We drinken thee met sandwiches in een oud huis, waar ook de kerkdiensten worden gehouden. Tijdens deze diensten wordt er gezongen op stevige beat/house klanken. Hiervoor maken ze gebruiken van een prima Yamaha keyboard. Je begrijpt dat ik me prima hebt vermaakt. Een van de aanwezige zusters kon geweldig zingen. De volgende morgen zijn we om 7 uur op de trein gestapt, terug naar Colombo. Wederom een mooie maar lange trip. In Colombo hebben de tuktuk genomen naar Mount Lavinia Hotel. Hetzelfde hotel waar in april ook heb gezeten. Ik had met er op verheugd om hier nog twee dagen door te brengen. Helaas bleek het helemaal volt e zitten. Andere hotels in de omgeving idem. Uiteindelijk zijn we in het White Heaven Hotel beland. Een soort faulty towers. De kamers waren prima. Lekker ruim. De service daarentegen was strange. Ietwat onprofessioneel. Blijkbaar was ik erg in trek. Twee dames waren zeer van mij gecharmeerd. Verry funny everything. Al met al een aardig hotel met zwembad en eigenaardigheden. Gisteren zijn we weer teruggkomen in Colombo. Op de terugweg zijn we nog in een kledingzaak beland. Omdat ik mijn oude kleding in Colombo achterlaat, heb ik vulling nodig voor mijn rugzak. Daarom heb ik een aantal leuke t-shirts en overhemden gekocht. ‘s Middags zijn we samen met vrienden van Minoli naar hotel Mount Lavinia gegaan voor een hightea. We zouden in eerste instantie naar de zoo gaan. maar vanwege de entréeprijs (local 100 rupi, buitenlander 2000 rupi) hebben we dit laten schieten. Naar de heerlijke hightea zijn we afgereisd naar het Hilton Hotel. Daar in de lobby hebben we genoten van live Jazz muziek. Zelf natuurlijk ook nog even een nummertje gezongen. Al met al een geweldige afsluiting van een mooie, romantische week.
Vanmiddag ga ik weer een bezoekje brengen aan het weeshuis. Ik heb hier nog een zak met waterpistooltjes liggen. Morgen ga ik nog een dag met Minoli doorbrengen en voor de rest zien we het wel.

• 29 Augustus 2011 - 13:56

Marian:

Ziet er weer leuk en gezelig uit met al die taartjes muziek en dansende mensen veel plezier nog gr fam volkers

• 01 September 2011 - 06:59

Cleem:

Hoi Pieter, dat klinkt en ziet er weer goed uit joh.
    En jij 26 ,,,,klopt..komt door die leuke bril!
    Geniet ze- stuur wat warmte op (hier de verwarming weer aan) en denk aan je zout en vocht. Groetjes Janus en Cleem

• 05 September 2011 - 17:12

Gabe:

Goh, leuke vakantie, maakt meer mee, dan dat je hele dag op het strand ligt.
    Gr Gabe

• 01 December 2011 - 12:14

Hilde:

Pieter

jouw email adres klopt niet meer, kan je mij eens mailen op info@alpha-hilde-omega.be.

Mijn spirituele inleefreis naar Afrika is klaar.

Een gevolg van gecreeerde gedachten in de sinai...........:)